Wednesday, August 11, 2010

Entri Untuk Noriko San

Hmmm...jangan ditanya siapa si Noriko San tu ya.  Biar saya aje yang tau.  Entri ni saya tujukan untuk dia yang mempunyai hobi yang sama dengan saya iaitu...MAKAN!...hahaha...betul tak Noriko San?  Mungkin boleh bagi idea untuk menu berbuka esok...kononnya lah...hehehe...

Tapi kan Noriko San, disebabkan dah lewat malam...esok nak bangun sahur pulak...maka saya tepek aje gambar makanan yang saya masak minggu lepas tu.  Awak layan ajelah ya.  Lagi pun saya masak main ikut suka hati aje...tak ada resipi yang tepat pun...heee

Hah...inilah dia Sambal Kerang Petai Bersantan yang saya masak minggu lepas. Masakan ni saya guna tiga jenis lada.  Ada lada hijau,  lada yang orang Kelantan buat masak solok tu pun saya guna dan yang penting cili api mesti ada.  Lada hijau tu saya kisar dengan ikan bilis, bawang putih, bawang merah dan sedikit halia.  Serai saya mayang aje.  Saya didihkan sebahagian santan pekat dan saya masukkan bahan yang dah dikisar  tadi bersama dengan serai.  Masak dengan santan pekat tu sampai agak kering dan keluar bau macam tahi minyak...lepas tu masukkan lada solok yang dihiris-hiris dengan isi kerang yang direbus terlebih dahulu.  Masukkan petai dan ali api kemudian tuang lebihan santan dan masak sampai kuahnya pekat dan agak kering.  Garam jangan lupa pulak eh. Kuantiti bahan-bahannya tu agak-agak sendiri lah ya.

Sambal kerang ni kalau selalu dihangatkan sampai kering lagi sedap...makan dengan nasi himpit pun sesuai.  Mudah disediakan dan sedap pulak tu.  Enjoy!


No comments: