Sunday, July 4, 2010

Kek Lapis Main-Main...

Hehehehhh...saya memang main-main masa buat kek ni sebab saja nak bereksperimentasi dengan inti epal yang saya dah buat sebelum ni.  Rupa kek ni pun tentulah berbeza dengan kek epal kayu manis yang saya ceritakan pada entri sebelum ni ya...sebab yang tu tak berlapis.

Pandangan dari atas kek lapis main-main saya ni.

Ini pulak pandangan dari tepi.  Lapisannya tak sekata...hasil kerja saya yang sangat kasar dan main-main...heee...belasah aje...huhuhu


Bila dah dipotong, beginilah rupanya kek lapis yang dibuat oleh saya yang kekurangan skill ni.  Letih jugak nak buat kek macam ni...sabar kena lebih.  Memang respect la dengan orang yang buat kek lapis Sarawak tu kan?  Walaupun teknologi melapis kek ni tak canggih,  saya nak tinggalkan jugak resipinya kat sini...


Ini bahan-bahan dan cara yang saya gunakan :-
5 biji putih telur, 1/2 cawan gula dan 1 sdt cream of tartar dipukul kembang sampai dapat stiff peak tu eh...Dalam mangkuk yang lain,  pukul 5 biji kuning telur bersama-sama 3 sdb susu pekat manis dan 1 sdt ovallette sampai kembang.  Kemudian masukkan ke dalam adunan putih telur tu dan gaul rata...buat dengan berhemah ya,  lepas tu masukkan 1 cawan tepung sedikit demi sedikit...kaup-kaupkan perlahan-lahan...yang ni pun kena buat dengan sopan-santun sambil tersenyum simpul...hehehe.  Bila dah agak sebati masukkan 1/3 cawan minyak sayuran dan 1 sdt esen vanilla...kacau rata. 


Bahagikan adunan kepada dua bahagian ke dalam mangkuk yang berasingan.  Satu bahagian diwarnakan merah dan satu bahagian lagi saya biarkan dengan warna yang asal.  Masukkan sesenduk adunan warna asal ke dalam loyang yang digris,  letak INTI EPAL seketul-seketul di atasnya...lepas tu bakar guna api atas dan bawah.  Apabila masak, keluarkan dan ulang proses tadi...guna adunan warna merah pulak ya.  Kali ni bakar guna api atas pulak.  Habiskan adunan tu dengan mengulang proses yang sama tadi. 


Fuhh!...panjangnya karangan,  boleh faham ke?  Buat-buat faham ajelah ya...heee.





No comments: