Saturday, August 28, 2010

Sama Tapi Tak Serupa.....

Seronok betul bila saya jumpa benda ni kat Carrefour Wangsa Maju hari Sabtu yang lepas.  Akhirnya ada jugak benda ni kat sana.....saya pun terus beli benda ni dengan harga RM 56.90 sebiji.  Hmmm...lepas ni boleh la saya buat Takoyaki dengan menggunakan acuan  ni...kalau tidak,  sebelum ni saya asyik gunakan acuan kuih Cara aje.

Lepas ni Takoyaki saya tak berbentuk lonjong macam buah kana lagi lah.  Acuan ni akan membantu saya untuk mendapatkan bentuk yang dikehendaki sama seperti yang dijual di gerai Tako Tao tu.

Bahagian belakang acuan.

Tapi bila saya balik rumah,  baru terperasan yang benda alah ni bukannya acuan Takoyaki.  Bila saya belek kotak bungkusannya barulah saya tahu produk ni sebenarnya dari India...dan bukannya acuan Takoyaki seperti yang saya fikirkan.  Nama acuan ni saya dah tanda dengan anak panah pink dalam bulatan biru macam kat dalam gambar di atas ni.  Rupa-rupanya kaum India  pun ada makanan/ kuih yang dibuat menggunakan acuan ni...mirip Takoyaki.  Lepas ni saya nak cari resipi Paniyaram tu pulak lah!

Apa pun takde masalah pun...bendanya sama aje cuma resipi je yang lain.  Lepas ni saya akan cari masa untuk buat Takoyaki untuk anak-anak...atau...mungkin saya kena tunggu lepas raya?...tapi saya pun dah tak sabar nak guna acuan ni...huhuhu...









1 comment:

AI said...

jadi x buat takoyaki guna mould ni??