Friday, December 4, 2009

Menu Raya Haji 2009

Raya haji atau korban baru je berlalu. Kali ni saya dan keluarga berkesempatan pulang ke Johor meraikannya bersama-sama mak dan adik-beradik. Semenjak beberapa tahun yang sudah kami hanya menyambutnya di KL aje. Kebetulan kali ni ibu mertua menunaikan haji. Harapan kami sekeluarga agar beliau selamat kembali ke tanah air dengan haji yang mabrur dan kesihatan yang baik, insyaallah.

Ok la...kali ni saya nak kongsi menu raya haji yang kami adik-beradik sediakan. Selalunya kami masak ketupat tapi oleh sebab nak ubah selera...kali ni kami tukar selera pulak...masak nasi lemak berlauk. Nasi lemak tu Kak Njang saya yang masak.




Sambal tumis telur Kak Njang saya.


Udang masak rempah dengan lada hitam ni adik  bongsu saya si Nolin yang masak.






Kak Njang tengah mencedok rendang ayam yang saya masak...kalau nak tau kakak saya ni tak makan ayam dan daging, sama macam mak.


Lepat pulut daun kelapa ni kami beli di Pasar Awam Kluang...orang Jawa pandai buat lepat ni....lemak-lemak masin rasanya sebab pulut dicampur dengan kelapa parut...kadang-kadang dicampur dengan kacang merah atau kacang mata hitam...baunya pun wangi...berbeza sikit dengan ketupat daun palas. Jiran yang tinggal di belakang rumah mak yang mesra kitorang panggil Kak Siti  memang pandai buat lepat ni...maklumlah Jawa piau (asli). Selalunya bila tiba hari raya kitorang memang tunggu lepat pulut dia dengan ayam masak kicap...memang sedap walaupun masakannya ringkas. Sayangnya lepat yang kami beli ni macam ada yang tak kena aje rasanya...macam ada rasa ajinomoto je...kuat pulak rasanya, melekat kat lidah...huhuhu...














Sesi menjamu selera anak-beranak.....hanya sebahagian je yang enterprem...yang lain tu ada sesi mentekedarah di belakang tabir...hehehehhh.....

No comments: