Wednesday, March 17, 2010

...PATRIOTISME...

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia!...Sebenarnya saya baru aje habis kursus Kenegaraan pada hari Isnin baru-baru ni. Masa mula-mula dapat memo kena pergi kursus ni rasa berat hati aje...maklumlah 5 hari lamanya...padahal bukannya jauh sangat...kat Kuala Selangor je...sebenarnya takut kena lanyak...Huhh! Padan muka, ko ingat boleh mengelat ke?...hehehe...

Hakikatnya...kursus ni memang sangat menyeronokkan...saya ni dah la jenis yang bengong-bengong dengan subjek sejarah masa kat sekolah dulu...haa...ambik ko...memang sesuwaiii! Akak ni memang phobia betul dengan subjek sejarah masa kat sekolah dulu...ini fakta...dan disebabkan fakta jugak la akak demam. Mana nak ingat ceritanya...nama individu yang terlibat...apatah lagi tarikh sesuatu peristiwa tertentu yang diceritakan tu...tambahan pulak Cikgu yang mengajar dari mula sampai habis asyik berdiri setempat je sambil mulut kumat-kamit bercerita...tak hirau samada murid paham ke tak. Kadang-kadang tu ada jugak yang tulis nota  berjela sepanjang-panjang papan hitam kemudian suruh murid salin kat buku nota masing-masing. Baru nak terangkan...loceng pun bunyi...masa dah time...Cikgu keluar kelas...anak murid pun bla..bla...bla..blaaa....Sebenarnya anak murid pun 2 X 5 jugak...Cikgu mengajar kat depan dia berangan...macam mana nak paham...ish...ish...ish...

Hmmm...menceceh la pulak. Sebenarnya saya nak bagi tau kat semua bahawa kursus Kenegaraan atau kita selalu sebut kursus BTN ni memang bagus untuk kita lebih mengenali negara kita Malaysia...tak ada cuci minda dengan Breeze ke sabun Daiaa  atau pun Clorox seperti tanggapan sesetengah orang kat luar sana tu. Apa yang saya tau saya sayangkan negara saya MALAYSIA! 

Sebagai warganegara Malaysia yang cintakan keamanan dan kedamaian marilah kita bersama-sama bersatu-padu berlandaskan prinsip 1 Malaysia.

Seterusnya sama-samalah kita hayati lagu Menara Bangsa yang saya dan kawan-kawan sekursus nyanyikan sepanjang kursus berlangsung...dan dikesempatan ini saya nak ucapkan berbanyak terima kasih kepada semua Jurulatih dan Fasilitator  di  Warisan Sembilang, Kuala Selangor terutamanya Puan Hud yang menjadi fasilitator bagi kumpulan LDK saya...tak lupa untuk rakan-rakan LDK yang sporting dan baik hati...seronok dapat kenal dengan dua orang Amoi yang ramah...Saw  dari Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) dan Chai dari Hospital Sg. Buluh...begitu juga dengan Huda dan En. Wan dari MAIWP, Haslina, Nik dan Ustaz Rahman dari UITM serta Fais dari MPOB.....FIKIRKAN BOLEH! Semoga kita akan menjadi warganegara yang bertanggung-jawab...insyaallah.



MENARA BANGSA

Suria muncul di pagi hari
Kita bangun sederap kaki
Menara bangsa akan kita bina
Perkasa tiada rebah lagi

Mentari sudah ada di sini
Pasti bersinar beribu tahun lagi
Biar berhembus angin sangkakala
Malam pasti tiada datang

Kita sudah tiada perlu tidur
Kerana mimpi ada di depan mata
Embun jernih pengganti keringat
Berkilau bagai mutiara

Rimba akan terus hijau
Unggas riang ria berkicau
Air jernih meriak di sungai
Udara nyaman  tenang di rongga

Darah kembali berharga
Merah buat penyeri muka
Senyum terus meniti di bibir
Kasih sayang jadi milik semua

Kita bebas...terbang laksana burung
Terikat hanya di tali cintaa

Kita bebas...terbang laksana burung
Terikat hanya di tali cinta









2 comments:

mamamiya said...

cmno nk letak lagu ni?ceq buat tk bleh pon....

E-DA said...

Copy html code kat youtube pastu paste aje...hang pi cuba lagi nooo..