Sunday, August 22, 2010

Tukar Selera...

Beberapa hari berpuasa ni asyik makan nasi aje masa berbuka...terasa jemu pulak.  Anak-anak pun serupa macam saya.  Jadi,  petang semalam kami berbuka dengan baguette bawang putih dan yang sewaktu dengannya...ala2x western kononnya.

Baguette ni Cheff Hubby beli di Delifrance,  Carrefour Wangsa Maju...bawak balik dua batang.  Saya potong serong dan sapu mentega yang dah digaul dengan bawang putih cincang...sumbat dalam oven...bakar!

Hmmm...lazat dan sungguh nikmat.  Si Hadi mencicah baguette bawang putih ke dalam sup cendawan mama.  Kali ni saya guna cendawan butang yang segar...bukan yang dalam tin tu.  Oh! Ya!...Untuk Napi,  resipinya later ok.

Black pepper beef strips yang digril pun ada.  Lembut daging ni...sedap dimakan dengan acar timun campur epal yang kat bawah ni.

Ada timun,  epal merah,  bawang merah yang disagat nipis.  Saya rendam dalam air ais dan toskan.  Masukkan garam,  gula dan perahan lemon.  Kalau suka pedas tambah cili api.  Nak nampak menarik saya letak buah anggur merah yang manis tu. Sejukkan dalam peti ais untuk kekalkan kesegarannya.


Yang ni pulak brussel sprouts yang sedap dan manis...ala2x kobis yang sangat mini.  Ada sosej dan kentang serta cendawan butang segar yang disaute dengan bawang putih dan bawang merah dengan gunakan butter.  Saya tambah Italian herbs dan lada hitam...ringkas aje.  Itulah dia menu iftar petang semalam.

Hmmm...Baru kejap tadi Cheff Hubby tanya,  "Bu...petang ni nak masak apa pulak?"...tapi soalan tu dibiarkan tidak berjawab sebab manusia yang dipanggil 'bu' atau pun 'ibu' (panggilan manja la konon)ni tengah mengadap laptop...khusyuk memasukkan entri terkini. ;)






2 comments:

mamamiya said...

wah32xxx..sedap sangattt....jumpa kat c4 wangsa maju tu g delifrance ka?hehehe.....

E-DA said...

Ha'ah...kebetulan lalu depan delifrance lepas gi beli kain kat Nagoya...dah lama tak beli roti perancis kat situ.