Friday, October 15, 2010

Helllooooo.........I'm back with SOOOSHEEEE!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera untuk semua...semoga sihat dan ceria selalu. Sebenarnya saya sedang menguatkan semangat untuk memasukkan entri  baru ke dalam blog ni...yelah kan...memang lama betul saya senyap dan buat derk je tak menjenguk ke sini.  Tak taulah kenapa,  semenjak cuti raya hari tu saya rasa tak larat nak mengadap laptop lama-lama...cepat aje mata ni mengantuk tak hengat!  Sekarang pun dah terasa berat mata saya ni...heee...sabarlah wahai mata oiii...

Ok la...sebelum bertambah kronik sindrom zzzzzz saya ni,  baik saya kongsi cepat-cepat agenda saya pada hari Sabtu lepas bersama keluarga.  Apalagi kalau bukan projek makan-makan anak-beranak.  Kami berSUSHI lagi di hujung minggu.


Ini persediaan untuk membuat filling sushi.  Lemon tu saya guna untuk membuat nasi sushi...sebagai ganti kepada campuran cuka.

Jejari ketam saya potong nipis secara memanjang dan timun/kyuri dibersihkan dan kemudian disagat halus.

Bahan-bahan yang saya guna untuk filling jejari ketam.  Saya perisakan dengan taucu,  mayonnaise,  serbuk lada putih dan lada hitam,  garam dan gula secukup rasa.


Taucu yang saya lenyek ni sebagai penambah perisa filling jejari ketam tu...kalau tak letak pun tak apa...selalunya saya tak letak tapi kali ni saya nak ada bau miso pada filling ni.

Ok lah...jom kita tengok macam mana nak sediakan nasi untuk sushi saya ni.

Inilah rupa beras yang saya guna...selalunya saya guna beras sumo cap mulut ternganga luas tu...sepaket dalam RM 9.90.  Kalau tak pun saya belasah beras wangi je...tapi kali ni saya guna beras yang mahal sikit sebab beras yang selalu saya guna tu dah kehabisan stok.  Untuk 2.5kg harganya RR26.00.  Beras ni kontot-kontot aje dan melekit bila dah dimasak.


Nak masak beras ni pun tak susah.  Sukatannya lebih kurang 1 cwn beras sushi + 1 1/3 cawan air...atau paras air di dalam periuk adalah lebih kurang ukuran seruas jari telunjuk sahaja...jangan lebih air.
 

Nasi yang dah masak disi ke dalam bekas yang sesuai...kalau boleh gunakan mangkuk yang diperbuat daripada kayu supaya dapat menyerap lembapan daripada nasi yang kita gaul dengan jus lemon tu.  Sambil mencurah jus lemon jangan lupa membalik-balikkan nasi yang panas tu.  Kalau nak cepat sejuk,  halakan kipas angin ke bekas nasi tu.

Untuk bancuhan jus lemon tu,  saya perah 4-5 biji lemon yang kemudiannya ditambah dengan 1 suduteh serbuk pati ikan bilis, garam dan gula yang cukup untuk seperiuk nasi.

Haaa...sekarang bolehlah kita mula membuat sushi. Mula-mula tangan perlu dibasahkan...barulah senang nak pegang nasi yang melekit tu.  Ambil nasi secukupnya dan ratakan di atas permukaan Nori (rumpai laut).  Tinggalkan beberapa cm/ inci di bahagian tepi macam yang ditunjukkan di dalam gambar di atas.

Lepas tu boleh la kita mengisi salad jejari ketam  di atas nasi.


Yang ini timun dan jejari ketam sahaja.



Aktiviti menggulung sushi menggunakan sushi mat.


Tadaaaaa.....inilah rupanya sushi yang dah digulung.













Haaa...akhirnya siap juga sushi ni untuk anak-anak ya.

 
Yang mana lebih tu masukkan di dalam plastik ziploc ni dan simpan di dalam peti ais.  Ini sajalah yang sempat saya upload kali ni.  Oh ya...kalau nak tengok agenda sushi saya di tempat lain silalah layari http://itulahkehidupan.blogspot.com/2010/10/sushi.html

Sekian,  wassalam...bye.

No comments: