Saturday, October 17, 2009

Le Chomel PIZZA

Sekolah anak saya telah mengadakan jamuan akhir tahun dan perpisahan pada hari Khamis yang lepas. Seperti biasa anak bujang saya minta saya buatkan pizza untuk dibawa ke jamuan tu. Jadi pada petang Rabu yang lalu saya dan abahnya bergegaslah ke TESCO Ampang untuk mendapatkan bahan-bahan untuk pizza ni.


Comel je pizza ni, seperti biasa kitorang gunakan roti pita aje...shortcut la kiranya, tak larat nak menguli dan nak cepat siap.


Antara bahan-bahan yang saya gunakan untuk topping le chomel pizza ni. Ada cendawan butang yang dihiris nipis, capsicum hijau dan merah, nenas kiub dalam tin yang dipotong kecil-kecil, daging cincang yang ditumis dengan bawang merah dan bawang putih serta daun bay. Jangan lupa keju mozzarella parut.


Haa...ada juga sosej kegemaran budak-budak yang tak boleh ditinggalkan. Yang penting sekali sos pizza yang saya tumis sendiri dengan bawang besar, bawang putih dan tomato segar sehingga layu..ditambah pula dengan daun bay serta oregano, rosemary dan thyme yang segar sehingga naik bau. Masukkan pula puri tomato dan rasakan garam dan gulanya.


Pizza yang dah siap dibakar dan boleh terus dimasukkan ke dalam mulut...nyum...nyum...nyum. Saya masukkan 3 keping pizza sekaligus ke dalam convection oven saya dan dibakar selama lebih kurang 10 minit.


Sebelum dibawa ke sekolah kitorang anak-beranak belasah dulu beberapa keping le chomel pizza ni.


Inilah bekalan untuk Hadi bawa ke jamuan kat sekolah dia. Nasib baik abah Hadi sukarela membakar semua pizza ni. Si Dina pulak rajin bubuh sos dan topping kat pizza ...Hadi macam biasa la...tau makan je. Si kenit Haifa pulak jadi tukang sibuk.

Pagi Khamis tu Hadi ke sekolah dengan senang hati dan senyuman yang bersimpul-simpul sebab dapat bawak pizza ni lagi ke jamuan sekolahnya. Tapi rupa-rupanya jamuan mula agak lewat...katanya pukul 11 pagi...hai le chomel pizza dah jadi le peluh pizza la kisahnya. Kesian kat Hadi dan kawan-kawan serta cikgu-cikgunya, terpaksalah makan pizza yang dah sejuk tu. Apa-apa pun terima kasihlah sebab semuanya habis dimakan...alhamdulillah.




No comments: