Tuesday, October 20, 2009

Kek Coklat Badam



Ini pula aktiviti saya semasa cuti Deepavali tempohari...buat kek coklat mini untuk kudapan seisi keluarga.


Mula-mula saya campurkan 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung, 1 cawan serbuk koko, 1 sudu teh serbuk penaik dan 3/4 sudu teh soda bikarbonat. Kesemua bahan ni sebaik-baiknya diayak...tapi masa ni teori tu saya ketepikan...hehe.

Mentega yang seketul tu saya putar dengan 2 cawan gula aising sampai kembang...kali ni guna tenaga lebih sikit sebab tak pakai mixer, putar dengan tangan je...guna wire whisk tu. Selalunya saya guna senduk kayu (wooden spatula) je...macam kakak saya Uteh selalu buat dulu.  Masa zaman budak-budak dulu saya rajin tengok Uteh buat kuih terutamanya bila tiba musim raya. Kakak saya ni pandai buat kek...tak payah guna peralatan moden pun masih menjadi kek dia.  Jadi dialah cikgu tak rasmi saya sebenarnya walaupun dulu kitorang selalu gaduh kat dapur.


Lepas tu boleh la masukkan telur yang 4 biji tu satu persatu ke dalam adunan mentega...pukul sampai sebati adunan tu. Masukkan esen vanilla.


Masukkan separuh daripada tepung yang kita sediakan mula-mula tadi ke dalam adunan mentega tu. Kaup-kaupkan aje dengan spatula plastik. Lepas tu masukkan lebihan tepung yang ada dan kaup adunan sampai sebati macam kat dalam gambar ni.


Adunan yang dah siap tu bolehlah dimasukkan ke dalam acuan ikut pilihan kita. Saya gunakan acuan muffin. Jangan isi sampai penuh acuan tu...nanti melimpah dan mengembang pulak kek tu...kang jadi macam cendawan pulak.

Saya taburkan dengan kepingan badam dan parutan coklat masakan. Kita nak makan sendiri bolehlah bermurah hati dengan taburan tu ya. Lepas tu bakarlah ikut kesesuaian oven masing-masing.


Tadaaa...panas dari oven. Kek coklat badam dah masak dengan kepingan badam yang garing dan coklat yang mencair.


Sebelum disimpan, sejukkan dulu di atas redai ni. Anak-anak dah tak sabar nak makan ni.


Nampak tak ada sebahagian coklat yang mencair di dalam kek ni? Yummm...cair di luar dan di dalam mulut manakala badam tu memberikan lebih tekstur pada kek ni.


"Mama, semua ni untuk Haifa tau"...hihihiii......





No comments: