Sunday, November 1, 2009

Pasta Bersos Mentega




Tumiskan 1 labu bawang besar dan 4 ulas bawang putih cincang sampai layu. Masukkan herba campuran Itali, tumis dan kacau sampai naik bau. Masukkan sedikit lada serbuk lada hitam ikut selera masing-masing. 

Kecilkan api dan masukkan 1 cawan air rebusan pasta yang masih panas...campur dengan 1 sudu kecil serbuk pati ayam ke dalam tumisan bawang tadi. Sambil tu masukkan lebih kurang 1/2 ketul mentega sejuk yang dipotong dadu satu persatu ke dalamnya. Jangan berhenti mengacau supaya susu dan lemak mentega tak terpisah. Masa ni boleh tambah garam secukup rasa. 

Lepas tu boleh masukkan 4 batang sosej dan sepeket pasta  (apa-apa pasta pun boleh) yang dah direbus ke dalam sos tu. Gaulkan rata-rata. Siap dan boleh la dihidangkan. Hidangan ni sangat simple tapi mengenyangkan...anak-anak saya suka sangat sebab ada rasa ala-ala western gitu.


Ini dah lari konsep...mana datang chopstick tu? Orang makan pasta dengan sudu dan garfu, bukannya dengan penyepit...kerja si Dina la ni...suka sangat makan pakai chopstick. Alaa...mamanya pun 2 x 5 jugak. Inilah namanya semangat 1 MALAYSIA.....ceh ceh cehhh :-) 






No comments: