Sunday, November 1, 2009

Tragedi Kek Coklat




Lebih kurang sebulan yang lalu si Haifa yang genit tu merayu-rayu mintak dibuatkan kek coklat untuk jamuan hari raya di tadikanya...ni kira cerita dah basi la jugak...(kalau nak baca teruskanlah, kalau tak nak abaikan je...heee)

Dengan sifat keibuan yang menebal dalam jiwa, saya pun termakanlah dek pujuk rayu si Haifa ni. Jamuannya pada hari Jumaat. Maka bermulahlah episod godeh-menggodeh saya kat dapur pada malam sebelumnya. Saya bermula agak lewat, maklumlah bila balik dari kerja tu kena selesaikan macam-macam benda dulu. Mengemas itu dan ini...dalam masa yang sama si Haifa dok pok pek pok pek...tak puas hati sebab tengok mama dia rileks je. "Bila nak buat kek ni mama? Pegilah cepat...Haifa dah tak sabar ni...issshhhh...geram la dengan mama ni". itulah ayat yang dia ulang-ulang, naik kebas telinga saya ni dibuatnya.

Kebetulan kat ofis pun buat jamuan pot luck hari Jumaat tu. jadi saya pun berhajat buat 3 adunan sekali...cehh...macam terer! Akhirnya dekat-dekat pukul 12 malam baru saya kukus adunan kek saya tu...dua loyang sekali. Satu loyang lagi tengah dok tunggu giliran. Jadi sementara tu saya pun merebahkan diri nak meluruskan pinggang kejap, tiba-tiba teringat kat buku Travelogue Iran yang tak habis dibaca tu. Saya pun pun capai buku tu dan menyelak ke halaman yang saya tandakan. Cik Kiah ni pun membaca baris demi baris, satu perenggan ke satu perenggan, dari satu halaman ke satu halaman dannn.....ehh...kat mana aku ni? Dah sampai ke Iran ke???!!...berkabus dan berjerebu aje tempat ni...suram dan kelam je...ehhh...errr???!!@@%%$@##@%......zzzzzzzzzzzzzzz

Uaaaaarrrrggh...mmm...mmm...bau apa ni? Alamak! Astaghfirullah al 'azim.....mimpi ngeri rupanya..ish...ish...ishhh. Tapi kenapa kabus ni tak hilang lagi...takkan dalam rumah pun berkabus...ada bau pelik pulak tu! Tiba-tiba saya teringat  sesuatu (setelah agak waras sikit lepas mimpi dan mengigau)...oh tidaaaaakkkkkkk! Kek aku! Saya pun terus bangun, lintang-pukang ke dapur...air dah kering...tepi kek dah hangusss...disebabkan kelam-kabut tangan saya melecur terlanggar pengukus yang panas tu. Kelentang-kelentung bunyi tutup pengukus tercampak kat lantai. Bayangkan orang tengah sedap tidur saya dok huru-hara kat dapur sorang-sorang mengganggu ketenteraman awam...huhuhu...kek yang sepatutnya lembap jadi kering dan gersang macam gurun Sahara. Rasa nak nangis hantuk-hantuk kepala kat dinding aje tau!....hilang mengantuk saya. Tapi takpe...ada satu lagi yang belum dikukus. Kali ni kena fokus...tarik nafas...hembuuusss.

Phobia punya pasal...penyudahnya saya berjaga sampai ke pagi. Akhirnya tercapai jugak hajat si Haifa bawak kek tu ke sekolah...pheww...selamat alhamdulillah. Hasrat saya nak bawak kek tu ke ofis terkantoi la sudahnya... sebab kek dah berbau hangit. Akhirnya, mana-mana yang masih boleh diselamatkan jadi santapan anak-beranak je la. Selebihnya saya bawak balik ke Johor...kitorang bertolak pada sebelah petang lepas kerja. Bahan-bahan kek yang lebih tu pun saya bawak sekali...boleh sambung buat kat sana (tak serik-serik tu). Dapat la anak-anak buah makan puas sikit.  

Tapi entah kenapalah agaknya...tragedi kek coklat ni tak berakhir kat situ  je. Masa saya buat kek coklat yang ke-empat kat rumah mak saya tu, gas boleh habis la pulak...kwang kwang kwang. Nasib baik kek tu dah masak cuma bahagian tengahnya aje yang masih lembut sikit...so nak buat camner? Belasah ajelah...bubuh topping habis cerita. Oleh kerana saya ni tak pernah serik...esoknya sebelum balik ke KL saya buat lagi kek coklat tu...kiranya nak perabih stok yang ada la. Kali ni barulah berjalan dengan lancar walaupun hasilnya kek saya ni taklah secantik kek kat kedai tu. Selepas merentas duri dan ranjau (ek eleh...:p) akhirnya.....pegi la tengoklah kek kat atas tu.














No comments: