Saturday, May 29, 2010

Jenahak Bersos Mentega Lemon

Hai kawan-kawan! Siang tadi saya masak hidangan  yang sangat ringkas dan mudah disediakan ni. Malam sebelumnya saya gunakan ikan Salmon tapi sayang tak sempat diambil gambar...dapat juga si Amy dan anaknya berkongsi sekeping Salmon dengan salad timun Jepun dan anggur hijau...langkah kanan nampaknya diorang tu.

Hari ni saya gunakan ikan Jenahak yang dibeli Encik Suami...kepingan ikan yang sebesar tapak tangan saya tu berharga 5 ringgit...si 'Salmon Khan' tu pulak 10 ringgit sekeping. Sekali-sekala makan ikan mahal apa salahnya...hehehehhh

Saya padankan ikan ni dengan salad mudah...ada iceberg salad, daun pudina, timun, epal Fuji dan bawang merah. Cara membuatnya sama macam salad epal Fuji yang ada kat dalam entri ini.

Ikan Jenahak tu saya perap dengan lada hitam dan serbuk pati bilis. Kemudian saya masak di atas non stick grill pan...guna kuali leper pun boleh. Untuk sosnya saya tumiskan 4 ulas bawang putih yang dicincang halus bersama satu sudu besar mentega...tak perlu garing, cukup sampai naik bau aje. Lepas tu kecilkan api dan masukkan 1/4 ketul mentega yang dipotong dadu (daripada mentega yang 250 gram tu).....ya, gunakan mentega yang sejuk. Kacau sampai mentega cair...masukkan 1/2 cawan susu cair...jangan berhenti mengacau...tutup api dan perahkan jus daripada 1/2 biji lemon. Kacau lagi dan tambah garam dan sedikit gula. 

Curahkan sos mentega lemon ni di atas kepingan ikan yang dah siap dimasak tadi. Hidangkan bersama-sama salad yang telah disediakan...memang menyelerakan tapi kalau Dr. 'S' tau mesti saya kena marah ni...strictly no butter in your diet okay!...huhuhu...

Ngap!...yummm...yummm...yummmmm......

No comments: