Tuesday, May 19, 2009

MEMORI PIZZA EKSPRES

Saya masak pizza ni di atas permintaan anak sulung saya si Hadi untuk jamuan akhir tahun masa dia di tahun 4 dulu. Untuk pengetahuan semua, setiap tahun si Hadi akan buat request awal-awal berkenaan makanan yang akan dia bawa untuk jamuan hujung tahun. Macam tahun lepas...dia bawa spaghetti bolognaise yang saya masak dan roti john resipi abah dia. Kiri kanan tangannya menjinjing makanan...nak tergelak pun ada tengok gelagat dia...pasal makan memang terror...masuk bab belajar bukan main liat lagi.

Oklah...kita cerita balik pasal pizza kat atas ni. Memandangkan saya dah bersetuju dengan permintaan anak bujang saya yang agak demanding ni maka terpaksalah saya memikirkan cara nak memudahkan kerja saya masa tu. Maklumlah kan saya ni bekerja. Akhirnya saya dapat idea! Untuk menjimatkan masa dan tenaga saya gunakan roti pita yang bersepah kat pasaraya tu aje. Cuma topping pizza tu saya masak sendiri.

Apalagi lepas balik kerja bermulalah operasi Italian Kitchen saya...cewahh! Saya pun masak sos pizza daripada tomato segar + tomato dalam tin + puri tomato dan daging kisar + cendawan butang yang aromanya....mmmmm....harum dengan wangian herba campuran Itali tu. Selepas sos siap dimasak saya pun letaklah sos atas roti pita dengan pilihan topping seperti sosej, nenas, capsicum dan semestinya keju mozzarella. Lepas tu saya masukkan sos cili dan mayonnaise dalam beg plastik kecil yang saya gunting sikit bucunya...saya paipkan atas pizza berselang-seli jadi macam corak lattice. Anak-anak sangat enjoy masa tu.

Kemudian saya bakar pizza tu di dalam convection oven kesayangan saya dan suami. Hasilnya begitu cepat dan rasanya memang meletops! Gembira bukan kepalang si Hadi. Esoknya satu bekas besar dia bawa ke sekolah untuk jamuan dan habis sekelip mata kesemua pizza ekspres tu...diserbu kawan-kawan sampai cikgu pun tak sempat merasa. Lepas ni tak tau apa pulak request si Hadi untuk jamuan hujung tahun ni.

Anak-anak saya pulak memang pandai membodek. Kalau masakan saya menepati selera diorang maka akan kedengaranlah ungkapan-ungkapan seperti "You're the best mother in the world...I love you mama" atau pun "Masakan mama adalah yang paling best!".....memang sedap bunyinya tapi kalau degil tak dengar kata...memang siap kena libas dengan saya.

Insyaallah...kalau berkesempatan saya akan tunjukkan cara-cara buat pizza ekspres ni ya.

No comments: