Sunday, May 17, 2009

"MISS DUMPLING".....Part 1


Chinese : JIAOZI

Japanese : GYOZA

Korean : MANDU

English : CHINESE DUMPLING

Malay : ....??? Apa-apa ajelah.....hehe.....

Pernah tengok tak makanan ni? Famili saya sangat menggemarinya. Bagi yang kurang menggemari makanan bergoreng, bolehlah mencubanya kerana dumpling ni direbus je. Ujikaji dumpling saya yang pertama dibuat selepas saya menonton sebuah rancangan di AFC Astro. Dalam rancangan tu seorang pelancong Jepun yang melancong ke China telah ditunjukkan cara-cara membuat makanan ni oleh seorang wanita tempatan. Seperti mudah disediakan dan nampak menyelerakan la pulak...maklumlah perut tengah lapar.

Sebaik saja rancangan tu habis saya terus je masak dumpling tu. Kebetulan pula semua bahan yang diperlukan ada di depan mata. Saya pulak bukan jenis yang rajin mencatat resipi...semuannya saya rakam secara visual kat otak saya ni...selebihnya saya ikut firasat dan naluri je...hihi. Akhirnya menjadi juga dumpling saya walaupun rupanya tak berapa nak cantik sangat...masa ni belum mahir nak mengelim kulit dumpling tu, ia agak berbeza dengan mengelim kulit karipap tau. Sekarang ni saya dah cekap buat kerja ni selepas puas saya skodeng kat youtube cara-cara mengelim kulit dumpling.

Jeng...jeng...jeng...masa untuk merasa! Tak sangka la memang sedap rasanya...anak-anak saya pun suka sangat sampai menjilat jari gitu. Tambah-tambah lagi bila dicicah dengan sos yang saya modified sikit...memang meleleh air liur.

Ini dia isi dumpling yang telah siap disediakan. Bahan-bahannya ringkas dan mudah didapati. Gaulkan kesemua bahan...tak payah nak tumis macam inti karipap tu. Bahannya ialah daging lembu kisar, daun saderi aka daun sup, lada hitam, kicap cair, sos tiram, *minyak lada, bawang putih goreng, garam dan gula ikut rasa...jangan masin sangat nanti nak cicah sos kicap. Nak bubuh inti ayam ke, udang ke, ikan ke suka hati......belasah je janji boleh makan, sedap dan yang penting halal.

*Untuk buat minyak lada tu pun senang je. Panaskan minyak pastu masukkan serbuk lada kering jenis kasar (jangan sampai hangus...kacau-kacau sekejap dan tutup api). Serbuk lada tu saya selalu beli di Tesco.

DUMPLING SKIN....Adunan tepung untuk membuat kulit dumpling ni pun cuma perlukan 3 perkara je iaitu tepung gandum, air dan sedikit garam. Ulilah macam nak buat karipap tu. Adunan mesti keras sikit sebab bila direhatkan kejap ia akan jadi lembut sikit dan mudah nak dicanai. Adunan yang siap diuli dibulat-bulatkan jadi bebola kecil...lepas ni senang nak canai...lenguh tangan ni wei nak menguli tepung tu...

* Kalau dah tak de keje sangat tu...boleh la kira berapa biji bebola tepung tu ya...hehe

Bebola tepung dah dileperkan.....sedia untuk dicanai. Kalau nak cepat guna mesin pasta tapi I like the old fashioned way of doing it.

Anak dara saya Irdina tengah bubuh inti...gunakan chopstick, lebih mudah dan cepat...jangan banyak sangat...yang sedang-sedang aje...

Dina : Mama....dah siap, lepas ni nak buat apa?

Mama : Sapu air kat tepi kulit dumpling tu guna chopstik...faham?
Dina : Ok mama.











































































































































No comments: