Thursday, May 21, 2009

MY HOMEMADE NOODLE

Jom buat mee sendiri. Nak tahu caranya? Jom ikut saya.

Setiap kali nak buat mee saya akan teringat pada Kak Mijah, anak kepada jiran sebelah rumah mak saya kat Johor. Dialah yang ajar mak dan kakak saya cara-cara buat mee. Terima kasih banyak-banyak Kak Mijah. Masa tu saya dan adik saya si Nolin tu masih bersekolah rendah lagi...jadi tukang sibuk ajelah.

Tapi dalam pada menyibuk tu...saya ni suka memerhati orang buat kerja. Katanya nak buat mee ni kena ada ubat dia baru jadi...saya ingat lagi ubat mee yang mak saya beli tu warnanya putih dan bentuknya bulat macam bola tenis. Kat kedai Cina aje ada benda tu. Saya pun tak tau apa ke namanya. Benda alah tu digunakan sikit je dan dilarutkan di dalam air. Mak saya panggil air abu kalau tak silap. Benda ni la yang buatkan mee tu berwarna kuning dan tahan lama. Kalau terlebih sukatannya...alamat tak boleh makan le mee yang kita buat tu. Mee terasa pahit dan lidas (ala yang rasa macam kebas-kebas...menggigit-gigit lidah tu). Baunya kuat macam terlebih kapur. Sekarang mak saya pun tak pakai dah ubat tu. Dia gunakan sedikit kapur makan je dan sedikit pewarna kuning.

Masa tu mak sebenarnya nak rasmikan pasta machine yang dikirim melalui sepupu yang duduk di Singapura...abang Udin namanya. Saya dengan Nolin bukan main jakun lagi bila tengok pasta machine ni digunakan. Selalunya mak beli mee kat van yang lalu depan rumah setiap pagi. Jadi bila tengok mee dibuat di depan mata rasa macam tak percaya...maklumlah budak-budak. Mak dengan kakak saya pun happy sama. Memang muai hasilnya. Untung orang yang buat bisnes ni.

Semenjak hari tu, mak dan kakak yang saya panggil Uteh selalu buat mee sendiri. Seperti biasa saya dan Nolin akan jadi pengacau. Sebaik saja mee siap direbus saya akan senduk ke pinggan dan curahkan kicap atau sos cili atas mee yang masih panas berasap tu. Saya dan Nolin akan gaul rata-rata dan makan dengan berselera sekali. Sedap tau! Sebenarnya sampai sekarang saya masih terbawa-bawa perangai lama tu...siap ajar anak-anak saya lagi...heheheh.

Ish...dah meleret-leret pulak intro saya ni. Jom la kita tengok macam mana nak buat mee ni.

Bahan-bahannya senang aje. Saya tak gunakan ubat mee atau pun kapur makan. Hanya semata-mata tepung gandum, air dan sedikit garam. Uli tepung dengan air sampai jadi doh yang kental macam dalam gambar. Seelok-eloknya biar keras sikit.

Bahagi-bahagikan doh kepada beberapa ketulan supaya senang nak dicanai.

Inilah dia pasta machine yang saya sebutkan tadi. Canai doh tadi gunakan mesin ni. Buat berulang-kali supaya doh menjadi lebih kenyal dan anjal.

Doh yang siap dicanai ikut ketebalan yang dikehendaki bolehlah dipotong menggunakan mesin ni. Tengoklah tu anak dara saya si Haifa dengan kakaknya Dina (yang cuma nampak tangan je tu) yang jadi sukarelawan untuk membantu mama diorang.

Inilah doh yang siap dipotong menjadi jaluran mee yang panjang.

Masukkan jaluran mee tadi ke dalam air mendidih yang diletakkan sedikit minyak supaya mee tidak melekat di antara satu sama lain. Mee boleh diangkat sebaik saja ia timbul di permukaan air. Jangan terlebih masak nanti tekstur mee kurang kenyal.

Inilah mee yang dah siap. Gaulkan dengan sedikit minyak.

Ini adalah masakan yang menggunakan mee buatan saya tu. Masa tu hanya bahan-bahan asas aje yang ada kat dapur time tu...ayam takde....udang ke sotong takde telur pun abis.....uwaaaa.....so redah jelah....inilah hasilnya......tadaaaaa.......MEE KICAP SEMPOI.
Menu ni memang sempoi habis tapi sedap you...mee yang kita buat sendiri ni lebih kenyal teksturnya tau dan yang penting tak ada bau kapur yang kuat sepertimana yang ada pada mee yang dijual di pasaran.....yang penting tiada was-was kerana terjamin halal.

Hidangan ni sangat mudah disediakan...my children's favourite. Cuma sediakan sos kicap istimewa tu je...pastu curah kat atas mee...tabur bawang goreng dan hiaslah ikut citarasa. Eee...makan panas-panas sedap ni.....kalau ada sup wantan lagi ngam.....tak sabarnyaaaa.....yummm.
He he...hias cantik-cantik pun akhirnya........mmm....yummy!

Hmmm......kenyangnya....alhamdulillah.....errr....mama, nak tambah lagi boleh ke??

















No comments: