Thursday, September 3, 2009

BADAK BERENDAM KE.....BADAK BERSIRAM?...


Assalamualaikum semua. Inilah hidangan pencuci mulut kami sekeluarga ketika berbuka puasa pada hari Jumaat lepas. Kuih yang berasaskan pulut macam ni memang menjadi kegemaran suami kesayangan saya tu. Sebenarnya buat kuih sendiri ni (kalau ada masa la) sangat menyeronokkan sebab ianya diakhiri dengan kesudahan yang baik...yang menggembirakan seisi keluarga. Bila tengok suami dan anak-anak happy, kita pun suka hati...lebih-lebih lagi bila kena puji...kembang kempis hidung dibuatnya...kih kih kih

Oh! Ya...nampak tak pantun dalam gambar kat atas tu? Macam tak berapa clear kan. Pada sesiapa yang tahap jerebu kat matanya di paras yang merbahaya tu, elok le saya taip balik pantun tu...bukannya apa, takut terkeluar pulak biji mata tu karang...hiii...jangan marah eh.

Kelapa muda dibuat inti,
Pulut diadun hijau berseri,
Lemak manis memikat hati,
Badak berendam nama diberi.

Haa...saya sambung lagi pantun ni ya...ewaahh...cak pong...cak pong...

Badak Berendam nama diberi,
Harum baunya dek pandan wangi,
Manis intinya lemak bersari,
Sekali makan rasa nak lagi...cak pong...cak pong...haa...jawab Cik Kiah oiii...

Seronok pulak berpantun sekali-sekala ni. Maklumlah...di zaman kecanggihan teknologi sekarang ni, bahasa ibunda yang kita guna hari-hari pun dah jadi caca-marba...apatah lagi dengan nasib pantun ni kan. Kalau macam tu, kita berpantun balik la Cik Baba ya...ewaahh...cak pong...cak pong...

Kelapa muda dibuat inti,
Jangan dilupa si gula Melaka,
Rasa sekali melekat di hati,
Suami menjamah tersangatlah suka...cak pong...cak pong...haa mula nak perasan la tuh!


Dahlah...cukup la tu pantunnya. Kita tengok pulak proses buat Hippo Berendam aka Badak Berendam kita ni. Kat atas tu inti kelapa dengan tepung pulut yang dah dibulat-bulatkan...tunggu giliran nak masuk inti.


Ini proses memasukkan inti ke dalam tepung pulut tadi. Jangan isi banyak sangat...takut tersembul pulak isi perutnya karang.

Lepas tu kita tutup dan bentukkan kuih ni. Sebenarnya saya nak buat bentuk bulat macam kuih koci tu tapi entah macam mana...leceh pulak...asyik bocor je sana-sini...habis terkorban 2-3 ekor badak tak cukup bulan saya tu...huhuhu

Penyudahnya inilah bentuk yang saya rasa mudah dibentuk. Sebelum tu saya sapu minyak masak kat tangan supaya senang nak bentukkan. Lepas ni kena rebus macam nak buat kuih Buah Melaka tu.

"Sila tumpukan perhatian anda kepada adunan hijau berbentuk lonjong tu! Bukan pada jari-jemari comel (ek eleh, comel ke?) yang berminyak-minyak tu...faham murid-murid?"

Inilah rupanya selepas direbus...warna kuih ni semulajadi daripada jus daun pandan 100%, tiada pewarna makanan langsung.



Badak Berendam yang dah siap. Biasanya orang kukus dengan santan pekat tapi saya masak santan tu berasingan...kemudian saya pekatkan dengan sedikit air tepung gandum. Lepas tu masa nak makan curah aje atas green hippo tu (bukan blue hippo tau). Ni la jawapannya untuk tajuk posting ni. Badak Berendam saya ni dah jadi Badak Bersiram...hehehe...pandai-pandai je kan.
Tak kisahlah tu...berendam ke bersiram ke...yang penting anak-anak saya kata...mmmm...sedapnya mama. Kalau abahnya kata tak sedap, masih selamat lagi...dia sorang je. Tapi kalau anak-anak yang tiga orang tu komplen tak sedap...naya saya!...siapa nak habiskan makanan tu???

Akhir sekali terimalah pantun dua kerat saya ni ,

Badak Berendam...Badak Bersiram,
Apa-apa ajelah...janji mengancam!............cak pong...cak pong...mmuaahaha




















































































































































































































































































No comments: