Wednesday, September 16, 2009

LAGI-LAGI BADAK BERENDAM......kukus style

Hmmm.....berbuka puasa dengan kuih Badak Berendam lagi. Biasalah, kuih kegemaran Abang Misai saya. Kali ni dia mahukan yang dikukus bersama-sama santan pekat. Macam yang dia biasa makan zaman kanak-kanak dulu...nostalgia la tu konon.
Ini intinya. Warna tak menarik sebab gula melaka dah habis. Jadi terpaksa pakai gula pasir je. Sebab nak cepat saya gaulkan gula pasir dengan kelapa dan sedikit garam sekaligus, kes guna jalan pintas ni. Lepas tu saya kacau adunan kelapa tadi bersama daun pandan yang disimpul di dalam kuali sampai gula melekit dan keperangan warnanya, omputih kata caramelized. Lepas tu masukkan sikit santan pekat dan kacau lagi sampai kering sedikit.
Inti yang dah siap dimasak dibulat-bulatkan supaya senang untuk dibalut dengan doh tepung pulut tu nanti. Jangan gentel masa inti tengah panas, melecur nanti tapak tangan yang halus tu.
Kuih Badak Berendam yang dah siap dimasukkan inti kelapa, dibentukkan bulat-bulat. Kali ni saya gunakan pewarna kuning. Loyang mesti dialas dengan daun pisang. Lepas tu susun kuih yang sudah dibentukkan tadi. Kemudian kita tuangkan santan pekat di atasnya, tak payah penuh, jangan lupa letakkan juga daun pandan . Akhir sekali bolehlah dikukus sampai masak. 
Inilah rupanya Badak Berendam yang dah siap dikukus, baunya harum kesan daripada penggunaan daun pisang dan daun pandan.
Badak Berendam telah sedia untuk dinikmati. Saya lebih suka inti kelapa Badak Berendam/Bersiram pada posting yang lepas, warnanya lebih menarik tapi yang ini pun boleh tahan juga.
Yang penting Abang Misai saya suka...hihihi..........ENJOYYYY!!!!

No comments: