Thursday, September 3, 2009

CREAM CARAMELTZZ...


Ini pulak dessert untuk berbuka hari Selasa lepas. Memang dah lama tak buat krim karamel ni...tu yang tekak rasa teringin nak makan...lebih-lebih lagi bila tengah puasa ni, macam-macam nak makan. Dah dua tiga hari asyik berbuka dengan kuih yang berasaskan tepung pulut dan santan aje...muak jugak dibuatnya.
Balik aje dari ofis lepas selesaikan apa-apa yang patut terus masuk ke dapur. Nasib baik abang misai akak dah masak nasi dengan kari daging tetel...waah! ini sudah bagus, selamat dah dua perkara...boleh la terus buat krim karamel yang tiba-tiba melintas langsung kat kepala ni. Biasa la tak plan.

Sayur tak payah masak, belasah je buat salad tomato...potong-potong pastu gaul dengan apa yang patut...boleh buat kemudian nanti. Mujur le nak buat dessert ni simple je, boleh la menyambil masak spaghetti goreng yang ditagih oleh anak-anak tu...tapi bersilat jugak le kat dapur...maklum la nak berlumba dengan masa...pastu nak ambik gambar lagi (tu la saja cari pasal)...ish..ish..ish..dalam situasi ni saya gunakan falsafah biar cepat asal selamat berbuka ;). It's all about time management...chewah!

Inilah krim karamel yang dinikmati oleh kami seisi keluarga masa berbuka aritu. Disebabkan dibuat dalam keadaan nak cepat jadi resipinya pun ala-ala ekspres gitu...seperti biasa agak-agak...hehe. Pastikan kukusan disediakan dulu.
Saya gunakan 3 biji telur saiz besar (dipukul- tak kembang pun takpe), 1 tin susu cair, 3 sudu besar gula (sudu plastik buat makan sup/tomyam tu)...gula ni pun ikut le citarasa sendiri, 1 sudu teh esen oren (kebetulan ada dalam peti ais), sedikit esen vanilla dan secubit garam. Campurkan semua bahan ni.
Untuk karamel saya panaskan 4 sudu besar gula (guna sudu yang sama jugak) dalam kuali sampai hangus...bukan hangit tau...nanti pahit pulak. Lepas tu masukkan air agak-agak dalam setengah cawan, jangan banyak sangat nanti cair pulak karamel tu...kacau-kacau dan tuang ke dalam loyang yang saya pun tak perasan berapa inci ukurannya tu...hehehe
Akhir sekali kukuslah sampai masak. Sedia untuk dihidang dan difotograf walaupun terkocoh-kocoh bersiap nak berbuka tapi takpe...macam si Puteri Nora Danish kata "Yang penting...ENJOY!"
*Kalau resipi saya ni tak berapa nak tepat, ubahsuai la ikut kepakaran dan citarasa masing-masing ya. Stail saya ni main taram je...jadi faham-faham ajelah. :)




No comments: