Wednesday, September 16, 2009

JEMPUT-JEMPUT ROTI

 
Inilah dia jemput-jemput roti yang sangat mudah disediakan malah sedap rasanya. Biasanya kalau kita buat sandwich...bahagian kerak roti selalunya dibuang. Hmmm...lepas ni jangan membazir, reja-reja kerak roti tu boleh digunakan untuk buat jemput-jemput ni. Selalunya saya gunakan roti sandwich Gardenia tapi kali ni saya gunakan roti hot dog Gardenia pulak.

Bahan-bahannya senang je. Kita cuma perlukan roti (apa-apa roti pun boleh)...masa ni saya gunakan 3 roti hot dog Gardenia je...koyak-koyakkan dan ramas bagi hancur...roti ni peroi sikit...kalau guna roti sandwich biasanya saya potong dadu kecil-kecil , telur 2 biji...saiz besar, kubis yang dihiris  (ikut suka) sebiji kentang yang disagat...masukkan lebih pun takpe...lagi sedap, sebiji bawang besar dihiris nipis, bebola ikan dihiris nipis(kebetulan ada dalam peti ais...letak udang lagi sedap), garam secukup rasa...jangan banyak sangat dan minyak untuk menggoreng.

Cara buatnya pun senang jugak, campurkan kesemua bahan dan gaul sampai sebati sampai adunan boleh dikepal. Kalau nak senang gunakan tangan je...pastikan dibasuh bersih tau. Kepal-kepalkan aje adunan ikut saiz yang kita mahukan. Lepas tu bolehlah digoreng dalam minyak yang panas sampai masak. Sedap dicicah dengan sos cili. Cubalah ya...mungkin kena dengan selera anda.




No comments: