Sunday, November 1, 2009

Kek Coklat Berangan


Hahahihihuhu...kek coklat moist lagi. Memang berangan tak ingat betul la kek ni...dengan topping ganache yang meleleh-leleh tu...eeee...geramnyaaa. Ahakss...siapa yang berangan  ni Cik Kiah oii? Entah-entah tuannya kot...hehehehhh...tak berangan la...cuma perasan je (uwekkk...:p)...kih kih kih


Kek ni dah selamat dibaham minggu lepas. Saja je make-up kek ni biar nampak hot sikit. Kali ni saya akan kongsikan resipinya kat sini. Saya belajar buat kek coklat lembap ni masa duduk menyewa kat Damansara Utama dulu, kalau tak silap tahun 1996. Terima kasih pada Kak Ala kawan pada rakan serumah saya Kak Sham yang bekerja sebagai interior designer tu. Sebenarnya Kak Sham yang nak belajar...siap beli oven bulat lagi. Saya pun tumpang semangkuk la jadi penonton rancangan memasak Kak Ala yang mai dari Penang tu. Kaedah yang dia tunjukkan tu mudah nak ikut...tak payah nak guna mixer. Hmmm...apa khabar agaknya Kak Ala sekarang ni ek? 

 
Jom kita buat kek coklat lembap ni. Pastikan peralatan dan bahan dah disediakan. Ok...mula-mula campurkan 2 cawan tepung gandum, 1 cawan serbuk koko Van Houten, 1 sudu teh soda bikarbonat dan 3/4 sudu teh serbuk penaik. Ayak kesemuanya.

Lepas tu masukkan 2 cawan gula aising ke dalam bancuhan tepung dan koko tu. Kacau rata. Masukkan 1 ketul (250 gm) mentega yang dah dicairkan dan 3/4 tin susu pekat manis dan kacau rata. Masukkan 3 biji telur yang dipukul biasa (macam nak buat telur dadar), kacau sampai sebati. 

Tambah 1/2 cawan air panas yang dicampurkan dengan 1 sudu kecil nescafe ke dalam adunan dan kacau rata. Curah adunan ke dalam acuan dan bakar sampai masak ikut kesesuaian suhu ketuhar masing-masing. Kek ni boleh jugak dikukus.

............taaaapiiiii...kalau buat tak jadi, jangan salahkan saya ehh...jangan serik tau! Cuba dan cuba lagi sampai jadi.   :-).

2 comments:

kakzie said...

wow wei..meleleh air liur..favourite

tapi saya tak guna mentega..saya guna minyak masak dan keknya di kukus..moisy juga..hehehe

E-DA said...

Betul tu Zila...memang ada resipi guna minyak masak je kan? Sedap jugak macam yang biras saya selalu buat.