Thursday, May 21, 2009

UDANG GALAH MASAK HIJAU DAUN PUDINA

Nampaknya posting saya kali ni masih lagi berkisar tentang makanan.....dah jadi macam blog masakan la pulak.....jangan marah eh? Sebenarnya saya bukannya terror sangat bab masak-memasak ni...saya main campak-campak dan agak-agak aje ikut kepala saya sendiri.

Haa...inilah dia hasil kerajinan tangan saya di dapur (yang sebenarnya tak berapa nak konsisten tahap kerajinannya tu...huhu). Masakan ni saya namakan Udang Galah Masak Hijau Daun Pudina.....straight forward je namanya.

Udang galah ni dibeli En. Suami kat Pasar Kampung Pandan...saya tanya nak masak apa? Balas En. Suami, masaklah apa-apa asalkan sedap! Saya pun belasah je ikut apa yang ada kat dalam peti ais tu. Kebetulan daun pudina yang selalu saya masukkan dalam teh 'o' panas kegemaran En. Suami masih ada. Hmmm.....bolehlah dijodohkan dengan si udang galah ni.

Udang galah tu saya goreng sekejap dalam minyak panas sampai bertukar warna. Kemudian saya tumiskan bahan-bahan kisar seperti bawang merah, bawang putih, sedikit halia, serai dan cili api yang masih hijau sampai garing dan naik bau. Masukkan jugak cili api hijau sebiji-sebiji (ini khas untuk En. Suami). Lepas tu saya masukkan serbuk jintan putih, serbuk ketumbar dan serbuk kunyit. Tambahkan sedikit air dan asam keping. Bubuh santan pekat dan bubuh garam dan gula ikut selera masing-masing. Nak tambah sos tiram pun boleh. Lepas tu masukkan udang yang dah digoreng...akhir sekali masukkan daun pudina...kacau rata. SIAP!

Maaflah...sukatan bahan tu agak-agaklah sendiri ya. Maklumlah saya ni bukan tukang masak profesional macam Chef Wan tu.

Untuk anda yang tak dapat nak merasa tu bolehlah dekatkan lubang hidung masing-masing kat gambar udang di atas ni.....ambik bau aje.....hmmm...wangi tak?.....heheheh.....jangan marah nanti kena jual.

Wah.....tersenyum En. Suami bila terpandang kat hidangan udang galah yang menyala-nyala warnanya ni...sampai meleleh air liur...heheheh (gurau je bang!) Memang sedap dinikmati bersama nasi panas...makan pun bertambah-tambah.

Saya rasa la...pengantin pun tak akan control cun/macho lagi kalau hidangan ni ada kat atas meja Makan Berdamai diorang.

Apa lagi.......tak teringin ke nak mencuba?




















2 comments:

Selera Malaysia said...

Main campak2 ajer pun dah nampak menarik dan lazat..memang berbakat...

Anonymous said...

awk memang berbakat bukan shj dlm bidang jahitan..