Wednesday, June 17, 2009

LAUK MAK

Tiap kali mak datang ke rumah saya dia akan mengalami pertembungan selera makan yang sangat besar jurangnya dengan kami sekeluarga. Maklumlah, mak sejak dulu lagi tak makan ayam, daging dan apa saja yang sewaktu dengannya...begitu juga dengan sesetengah jenis ikan. Walau bagaimanapun makanan laut yang lain macam sotong, udang, ketam, remis, kupang dan seangkatan dengannya memang menjadi kegemaran mak.

Yang kelakarnya mak tak makan ayam tapi dia kuat pulak makan telur ayam...heheheh. Berbeza pulak dengan arwah abah yang selera makannya sangat kontras dengan mak. Begitu juga saya anak-beranak...tekak kami ni tolak batu dengan kayu je...yang penting sedap dan halal...heee. Secara keseluruhannya mak memang tak berapa open bila masuk bab makan ni. Kita tawar segunung intan pun takkan boleh nak pujuk mak jamah makanan yang mengandungi ayam dan daging.

Pepatah lama ada menyebut...ke mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi? Hmm...kuah tu dah tertumpah kat dua orang kakak saya Ngah dan Kak Njang...tapi belum mencapai tahap diva macam mak le...heee. Diorang masih boleh merasa sedikit masakan yang mengandungi daging dan ayam...itu pun kuahnya aje.

"Adik, mintak mee goreng satu...jangan letak ayam ke daging ek...sotong ngan udang tak pe...pastu jangan bubuh sos tiram tau!"...ini dialog biasa kalau kitorang bawak mak makan kat luar. Bila mee goreng siap dihidang lain pulak ceritanya...diselak-selak...dikuis-kuis mee goreng tu. Yalah, takut-takut tersesat barang seketul dua 'makhluk asing' yang menjadi musuh ketat mak. Agak-agak line clear je...barulah mak makan tapi kadang-kadang tu tekak mak boleh reject dengan tiba-tiba apa yang dia makan masa tu akibat rasa ragu yang masih bersisa lagi...takut-takut guna minyak recycle goreng ayam untuk menumis perencah mee goreng...pulak?...kwang...kwang...kwang! Haa...penyudahnya mak melanguk je tengok kitorang makan...mungkin pelik bagi sesetengah orang tapi bagi mak alah bisa tegal biasa.

Sebenarnya saya nak cerita pasal lauk ikan bilis masak kicap ni tapi mata dah mengantuk sangat la. Sambung esok ajelah. Tunggu tau.......zzzzzzzzzz

************************************************
Hai! Kita sambung balik cerita ek. Sori la...lately I was quite busy...tak sempat nak sambung entry ni. Ok la...kita sambung kisah Lauk Mak ni ek. Mak saya ni memang payah sikit bila masuk bab makan lebih-lebih lagi dalam keadaan umur dia yang dah mencecah 73 tahun...makan pun dah tak banyak macam dulu. Oleh sebab tu saya masakkan lauk ikan bilis masak kicap ni untuk mak.

Biasa makan tak lauk ni? Masakan ni tersangat le simple tapi sedap. Teringat masa kecik-kecik dulu, mak selalu masak lauk ni untuk buat bekal menoreh. Saya dan adik (Nolin) selalu ikut mak gi kebun getah (bukannya menolong, menyibuk dan menyusahkan ada la...heheheh). biasanya kitorang le yang akan menikmati bekalan tu mengalahkan orang yang penat bekerja. Yang bestnya, lauk terasa lazat sangat walaupun dah sejuk...lebih-lebih lagi dinikmati di bawah pokok-pokok getah yang sedang mengeluarkana hasilnya walaupun dalam masa yang sama tangan sibuk menepis-nepis nyamuk yang tengah kebulurkan darah manusia tu...huhuhu. Lagi pun kebun getah ni ada bau alam yang kuat...bau daun getah...bau bunga getah...bau kulit pokok getah...bau cendawan kukur, cendawan busut...bau tanah, ranting, daun-daun kering daaaan.....bau getah buku dan getah sekerap yang...sendiri mau ingatlah!...tutup hidung, lariii...muahahaha.

Jadi bila semua bau tu bercampur dengan aroma dari bekal yang sedang dinikmati maka terbangkitlah selera dan melelehlah air liur si Penoreh & Co yang tengah lapar tu. Nostalgia betul la...yang pasti zaman tu takkan kembali lagi. Sandarkan pada kenangan ajelah.

Berbalik kepada lauk mak ni, saya gunakan 4 biji bawang besar yang dihiris(saya memang suka bawang). Ikan bilis saya tak suka letak banyak...saya goreng garing ikan bilis tu dulu. Saya ni suka pedas jadi saya masukkan cili api potong. Mula-mula saya tumiskan 3 biji bawang putih sebelum memasukkan bawang yang dihiris dan cili api. Tumis sampai bawang layu. Lepas tu masukkan kicap...suka hati la nak masuk banyak mana. Lastly masukkan ikan bilis goreng. Saya tak tambah garam sebab kicap tu pun dah masin...SIAP!

Yang kelakarnya, anak-anak saya yang tiga orang tu pulak yang terhegeh-hegeh hulur pinggan...dah tak sabar nak makan...bukannya dengan nasi tapi roti! Habis sebundle roti dikerjakan...memang tolak batu dengan kayu aje diorang ni. Mak tengok aje gelagat diorang sambil tersengih...akhirnya mak kenyang tengok cucu makan aje walaupun puas saya ajak dia makan sama. "Takpe...biar budak-budak tu makan dulu. Tau la mak ambik sendiri nanti, perut mak kenyang lagi ni".

Itulah dia, lauk mak dah jadi lauk cucu.


































































No comments: