Wednesday, June 3, 2009

TAKOYAKI.....my style! (Part 1)

Inilah dia Takoyaki yang saya masak malam ni.....istimewa untuk suami dan anak-anak. Seperti mana pada posting lepas saya telah upload video youtube yang menunjukkan bagaimana ianya disediakan mengikut stail Jepun. So...kali ni saya nak tunjukkan bagaimana makanan ni dimasak di dapur Melayu+Jawa saya ni...hehehe...Jadi, kepada orang-orang Jepun yang pandai berbahasa Melayu yang terbaca posting ni (heee...manalah tau kan?) tolonglah jangan marah saya ya...sebabnya saya memandai-mandai mengubahsuai resipinya yang asli tu. Maklumlah kan bukan semua bahan-bahan yang diperlukan tu boleh didapati dengan mudah kat sini. Kalau ada pun gerenti mahal.


Bahan-bahan untuk batter Takoyaki: Secara tepatnya saya tak tau tepung apa yang digunakan sebenarnya. Kebanyakan yang saya search kat internet tu semuanya dinyatakan Takoyaki flour aje...campuran tepung tu tak tau apa ke bendanya...so, as usual saya pun gunakanlah daya firasat saya ni...hihi. Jadi saya pun tibai aje la tepung jagung + tepung gandum untuk adunan Takoyaki ni.
Buat sementara ni.......layan dululah gambar-gambar kat bawah ni ya. Ada masa nanti saya sambung balik story saya eh.

Heee...sambung balik story eh. Haaa... Inilah rupanya tepung yang dah siap dibancuh. Saya gunakan lebih kurang 2 cawan tepung jagung + 1/2 cawan tepung gandum, 3 biji telur, sedikit garam dan air. Bancuhannya perlu cair sikit...so pandai-pandailah adjust ya. Kalau tercair sangat tu tambahlah tepung sikit dan begitulah sebaliknya. Lepas tu masukkan 2 sudu besar minyak masak. Biasanya orang Jepun masukkan sup dashi dalam bancuhan ni. Biasanya diorang gunakan stok rumpai laut dan bonito flakes yang dipanggil sup Dashi (ini fundamental dalam Japanese cooking) untuk mencairkan bancuhan tepung tu. Oleh kerana benda alah ni tak ada...tak payah le pening2 kepala...bancuh aje dengan air biasa...cuma tak dapat la the authentic flavour tu...ala perkara kecik aje.....heee
Kali ni saya masukkan kubis cincang je. Sebenarnya boleh tambah daun bawang, cendawan dan sebagainya. Masukkan agak-agak 1 setengah cawan kubis tu...jangan terlebih pulak...biar berpadanan dengan bancuhan tepung tu.


Selalunya orang Jepun bubuh Octopus...sebab tu dipanggil Takoyaki atau Octopus Ball. Saya gantikan menatang tu dengan squid aje...tak menjadi masalah...lagi pun dari spesies yang sama jugak kan? In fact...nak bubuh udang atau ayam pun boleh.Ikutlah kreativiti masing=masing. Oh! Ya...jangan lupa rebus sekejap sotong tu (jangan bubuh air).

Ini pulak bahan-bahan yang saya gunakan untuk sos yang akan dimakan bersama Takoyaki tu nanti. Ini bukan sos original yang biasa orang Jepun gunakan tau...bab ni saya memandai-mandai je...so saya nak mintak maaf la pada Oshin, Kaoru, Rin Hanekoma, Chiaki dan jugak geng-geng Ultraman Seven, Ultraman Gaya serta yang lain-lain tu ya...hait. Saya tumiskan bawang putih cincang sampai garing dan wangi kemudian masukkan sos tiram. Masukkan air dan masak sampai pekat. Kalau malas...beli aje wocesteshire sauce tu.
Cerita seterusnya kita sambung pada posting akan datang. Tungguuuu...











































































































No comments: