Friday, June 5, 2009

TAKOYAKI.....my style! (Part 2)


Nak buat apalah pulak dengan acuan kuih cara ni ek? Haaa...kalau nak tau saya gunakan acuan ni aje untuk Takoyaki saya. Hmm...nak buat macam mana kan...acuan Takoyaki yang asli tu tak tau nak dapatkan kat mana...jadi saya gunakan ajelah acuan ni. Lidi sate tu pulak digunakan untuk membalik-balikkan Takoyaki tu nanti.


Pastikan acuan tu dipanaskan terlebih dahulu dan sapukan sedikit minyak sebelum adunan tepung dituang ke dalam acuan.

Tips yang perlu diketahui.....pastikan adunan tepung dituang sampai melimpah macam kat dalam gambar ni supaya senang kita nak bentukkan nanti. Jangan lupa letak sotong atau apa saja inti pilihan anda.

Masa ni la lidi sate tu sangat2 diperlukan. Bila adunan dah separuh masak, cepat2 diterbalikkan sambil lebihan tepung yang melimpah tu dikemaskan dengan teliti menggunakan lidi tersebut. Part ni yang saya paling enjoy sekali.



Mmm.....inilah rupanya Takoyaki yang telah dibentuk. Seronok sangat buat kerja ni tau. Mula-mula memang la lambat dan kekok tapi sekarang ni dah laju sikit.

Teruskan memasak Takoyaki ni sampai garing bahagian luarnya macam dalam gambar kat bawah ni.

Amacam? Nampak senang tak nak buat part ni? Lepas ni kita tengok bagaimana Takoyaki ni dihidangkan ok? Sila tunggu posting seterusnya.











No comments: