Saturday, June 6, 2009

TAKOYAKI.....my style! (Part 3)


Hai.....ini merupakan episod terakhir 'Takoyaki...my style' saya. Gambar kat atas ni adalah sotong kering dan rumpai laut. Bahan-bahan ni yang akan menjadi pelengkap kepada Takoyaki saya tu selain daripada sos dan mayonnaise. Kalau original Takoyaki menggunakan Bonito flakes, saya pula gantikan dengan sotong kering tu. Sotong tu saya salai sekejap kat api dan koyak jadi cebisan kecil dan saya tumbuk sekejap. Bukannya apa, saya tak tau mana nak dapat Bonito flakes tu. Walau macamana pun aroma sotong kering salai tu lebih kurang aje dengan Bonito flakes...wangi dan menyelerakan.

Takoyaki yang dah siap dimasak saya letakkan di atas piring kecil. Kemudian saya siram sos yang saya sediakan sendiri. Sekali lagi ini adalah sos syok sendiri saya...bukan macam yang dijual di gerai Tako Tao tu...jangan marah eh? Saya cuma tumis bawang putih cincang...pastu masukkan sos tiram dan tambah air...masak sampai pekat.

Kalau boleh siramkan sos pada setiap Takoyaki tu supaya rasanya menjadi lebih mesra lagi...tapi jangan terlebih pulak eh.

Kemudian taburkan cebisan sotong kering salai dan rumpai laut yang telah digunting halus di atas Takoyaki tu. Jangan lupa paipkan mayonnaise di atasnya. Bertambah lemaklah rasanya.

Hmmmm.....inilah rupanya hidangan Takoyaki stail saya. Sedia untuk dinikmati.

Bagi sesiapa yang tak suka pedas, memang sesuai sangatlah makan Takoyaki ni. Rasanya yang lemak-lemak masin dan sedikit manis ditambah dengan aroma sotong kering salai, rumpai laut dan sos tiram tu memang kaya dengan rasa laut yang segar. Percayalah cakap saya, sotong kering salai tu sangat sesuai sebagai ganti kepada Bonito flakes.

Masa untuk menikmati Takoyaki mama! Si Hadi ni memang suka sangat dengan makanan ni.

So.....takkan nak tengok aje? Pegilah buat Takoyaki tu...hehehe..nyumm...nyumm...nyumm. Lepas ni nak makan dengan Doraemon dan Nobita la pulak...mesti Giant jelous gila ni!

No comments: