Wednesday, June 24, 2009

UDANG MASAK LEMAK DAUN KUNYIT

Saya ni bukannya jenis yang skema orangnya bila masuk bab masak-memasak ni. Stail saya main campak-campak dan agak-agak aje. Sebab tu bila kawan-kawan tanya resipi tertentu kat saya, agak susah saya nak menjawab dengan tepat. Saya pun susah hati jugak kalau-kalau resipi yang saya bagi tu tak menjadi...segan pun ada sebab saya bukannya pandai sangat. Nanti takut ada yang kata saya bagi resipi salah...dah jadi macam ajaran sesat la pulak. Sebab tu saya nak menyatakan di sini bahawa sekiranya ada resipi yang saya beri tu tak berapa tepat atau tak berapa detail...harap dimaafkan ya.
Sebab tu jika berkesempatan, saya akan ingat dan tulis balik bahan-bahan yang saya gunakan di dalam masakan yang saya hasilkan...macam kat dalam gambar di atas ni. Insyaallah, saya akan cuba mengamalkannya di masa-masa akan datang. Takut hangat-hangat tahi ayam je. Dulu masa saya gian buat cookies sempat jugak saya catatkan bahan-bahan yang saya guna. Malangnya semua catatan saya tu tak tau hilang ke mana.

Inilah rupanya udang masak lemak daun kunyit hasil air tangan saya. Maaflah dengan kualiti gambar yang tak berapa nak cun ni ek. Kepada sesiapa yang tak suka letak ketumbar dan jintan sepertimana yang ada dalam resipi kat atas tu tak payah la bubuh...ikut la selera masing-masing. Kalau nak rasa masam-masam sikit, masukkan asam keping barang sekeping dua...dalam masakan ni saya masukkan nenas yang dipotong-potong. Cara masaknya tak susah...gunakan kaedah orang malas...muahahaha
Semua bahan yang tercatat dalam resipi tu kecuali daun kunyit dimasukkan ke dalam periuk. Tenggek atas dapur sampai masak...Jangan lupa bubuh garam secukup rasa...last sekali masukkan daun kunyit yang dah dimayang halus...mmm...harumnya bau daun kunyit tu. BERES!



Apa lagi yang ditunggu? Perut dah lapar ni! Ambik la pinggan...senduk nasi...Haa! pegilah makan. Dah kenyang.....alhamdulillah. Lepas tu jangan lupa basuh pinggan!

No comments: